wtorek, 19 grudnia 2023

 

Nowy rząd dosypie pieniędzy do TVP


Na podstawie: Money.plNowy rząd ma chrapkę na media publiczne. Choć w kampanii zapowiadano wielkie reformy, a nawet likwidację TVP Info, wiele wskazuje na to, że rząd Tuska rozpocznie od dosypania publicznych pieniędzy do TVP. Tak twierdzi, powołując się na swoje źródła, portal Money.pl.

TVP i Polskie Radio otrzymują co roku potężne dotacje z budżetu państwa, oficjalnie nazwane rekompensatą za utracone wpływy z abonamentu. Tylko w 2023 roku rekompensata wyniosła 2,3 mld zł, a łącznie w latach 2017-2022 media publiczne dostały z tego tytułu 7,2 mld zł.

Tusk i jego świta zapowiadali, że to zmienią, ale praktyka pokazuje, że tak najprawdopodobniej nie będzie. Dotychczasowa tzw. totalna opozycja zrobiła wstępny audyt, policzyła i uznała, że bez dotacji się nie da.

Według tych wyliczeń, które przytacza Money.pl, minimalne koszty działalności TVP i Polskiego Radia to około 2 mld zł rocznie. Dochody z abonamentu i reklam mogą wynieść nieco ponad 1 mld zł, więc brakuje około 1 mld zł do zrównoważenia budżetu.

Do tego dochodzą rozpoczęte już „inwestycje, remonty, digitalizacja czy amortyzacja sprzętu”. To, zdaniem nowej opcji rządzącej, musi być kontynuowane, więc potrzeba jeszcze więcej pieniędzy.

Bogdan Zdrojewski z PO zdradził, że w kolejnym roku rekompensata dla mediów publicznych może wynieść nawet 1,7 mld zł. To mniej, niż życzyłby sobie Krzysztof Czabański, przewodniczący Rady Mediów Narodowych, który domaga się 3,7 mld zł. Wciąż jednak mowa o potężnym dofinansowaniu, z czym przecież PO miało skończyć.

Wszystko wskazuje też na to, że PO zlikwiduje abonament RTV, ale tylko pozornie. Zamiast niego proponuje wprowadzenie opłaty audiowizualnej, która byłaby pobierana od wszystkich użytkowników mediów elektronicznych. Finał jest taki sam – to Polacy będą pod przymusem płacić na media, tylko po prostu podatek ten zmieni nazwę.

Autorstwo: KM
Na podstawie: Money.pl
Źródło: NCzas.info

 

Kanada jest zaangażowana w projekty WEF


Jak wynika z rządowych dokumentów, rząd federalny zachęca kanadyjskie przedsiębiorstwa do udziału w inicjatywie Światowego Forum Ekonomicznego (WEF), która chce wykorzystać ich siłę nabywczą do dekarbonizacji w siedmiu dziedzinach gospodarki na całym świecie.

Poparcie dla Koalicji Pierwszego Ruchu (FMC), do której w styczniu dołączyła Ottawa jako partner rządowy, zostało opisane w dokumencie ujawnionym w Parlamencie 11 grudnia w odpowiedzi na pytania zadane przez posłankę konserwatystów Leslyn Lewis w październiku. Pani Lewis pytała, jakie działania i zobowiązania podjęła Ottawa, aby wywiązać się w ramach partnerstwa w FMC. „Jako partner rządowy, rząd Kanady proszony jest o zachęcanie kanadyjskich przedsiębiorstw do przyłączenia się do koalicji i wywierania wpływu na przyszłe łańcuchy dostaw, przy jednoczesnym zapewnieniu sobie pozycji umożliwiającej osiągnięcie sukcesu w zrównoważonej gospodarce” – napisał Minister Przemysłu François-Philippe Champagne w odpowiedzi ministerstwa.

FMC zostało powołane przez prezydenta USA Joe Bidena podczas Konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu w 2021 r. w Glasgow w Szkocji. Jest to partnerstwo pomiędzy WEF a amerykańskim Biurem Specjalnego Wysłannika Prezydenta ds. Klimatu Johna Kerry’ego. Według strony internetowej WEF, FMC zrzesza obecnie ponad 90 globalnych korporacji jako członków oraz 13 partnerów rządowych, którzy łącznie podjęli 120 zobowiązań. Koalicja ma na celu wykorzystanie siły nabywczej przedsiębiorstw na całym świecie do dekarbonizacji „sektorów wysokoemisyjnych”, koncentrując się na aluminium, lotnictwie, cemencie i betonie, transporcie, stali, transporcie ciężarowym i usuwaniu dwutlenku węgla.

W listopadowym notatce informacyjnej FMC stwierdziło, że członkowie biznesowi są zobowiązani do „zakupu nowych, czystych technologii, napędzających popyt w ramach globalnych inicjatyw na rzecz dekarbonizacji oraz wspieranie współpracy z partnerami na całym świecie”, aby wprowadzić te technologie na skalę komercyjną.
Jednym z przykładów jest to, że członkowie zaangażowani w transport ciężarowy muszą do 2030 r. zakupić lub wydzierżawić bezemisyjne pojazdy średnie i ciężkie. Mogą one obejmować pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami lub ogniwami paliwowymi, a także wykorzystywać odnawialne źródła energii elektrycznej i wodoru do ładowania” – stwierdziło FMC. Wśród tych członków właściciele i operatorzy samochodów ciężarowych muszą również wyznaczyć cel, zgodnie z którym do 2030 r. co najmniej 30 procent ich pojazdów ciężarowych o dużej ładowności i 100 procent zakupionych przez nich samochodów ciężarowych o średniej ładowności stanowić będą ciężarówki o zerowej emisji.
Innym przykładem jest to, że członkowie zobowiązani do żeglugi muszą do 2030 r. stosować „paliwa o zerowej emisji w nowych i modernizowanych statkach o zerowej emisji”.

W odpowiedzi Champagne skierowanej do Lewis stwierdzono, że ministerstwo ds. innowacji, nauki i rozwoju gospodarczego (ISED) wysłało listy intencyjne do kanadyjskich firm, które mogą chcieć przyłączyć się do inicjatywy WEF.

Firmy, do których ISED wysłał listy, to dostawca branży motoryzacyjnej Magna International, firma produkcyjna Linamar firma konsultingowa w zakresie ochrony środowiska. Atkins Réalis oraz firma inżynieryjna SNC Lavalin, obecnie znany jako Stantec, firma świadcząca usługi inżynieryjne WSP Global Inc. Ivanhoe Cambridge, inwestor na rynku nieruchomości Pomerleau. oraz Aecon Group Inc, sprzedawca detaliczny Canadian Tire Corporation, firmy budowlane Loblaw Companies Limited, sklep spożywczy CAE Canada, przewoźnicy Air Canada i Westjet, firma zbrojeniowa Bombardier Inc., producent odrzutowców biznesowych.

Lewis poprosiła także liberałów o przedstawienie rocznych wydatków Kanady wynikających z partnerstwa w FMC. Champagne odpowiedział, że w związku ze swym udziałem rząd nie poniesie żadnych wydatków. Odpowiedź ta jest sprzeczna z Komunikatem prasowym ISED, w którym departament stwierdził, że Ottawa, przyłączając się do koalicji, pomoże „stworzyć rynki dla czystych technologii poprzez środki polityczne i zaangażowanie sektora prywatnego”. Inni partnerzy rządowi to Dania, Indie, Włochy, Japonia, Norwegia, Niemcy, Singapur, Szwecja, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone.

Zapytany przez posła torysów, czy rząd Trudeau zawarł jakiekolwiek kontrakty lub porozumienia związane z jego członkostwem w FMC, lub zobowiązaniami związanymi z FMC, pan Champagne odpowiedział, że nie.

Budżet na rok 2021 przez pięć lat, począwszy od lat 2021–2022, przeznaczono 105,3 mln dolarów na rzecz Transport Canada na projekt, w który zaangażowane były także kanadyjskie służby graniczne Agencja (CBSA). CBSA podała jednak, że projekt został odroczony na czas nieokreślony w marcu 2020 r. z powodu pandemii.

Według CBSA celem projektu było zbadanie „zarządzania tożsamością biometryczną i innych środków ułatwiających płynny przepływ osób przez granice, a także poprawę bezpieczeństwa”. Kanada bierze także udział w Agile Nations WEF network, którego celem jest zapoczątkowanie „czwartej rewolucji przemysłowej” poprzez usprawnienie przepisów w różnych jurysdykcjach, aby ułatwić rozprzestrzenianie się nowych technologii, takich jak edycja genów i sztuczna inteligencja.

Autorstwo: Andrzej Kumor
Źródło: Goniec.net

  Barwy narodowe Polski W dniu dzisiejszym obchodzimy patriotyczne święto — Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Skąd jednak wywodzą się b...